Onze eerste dag in Motala.

28 mei 2015 - Motala, Zweden

Na de helse dag in Brussel, kwamen we deze morgen rond half 3 aan. Enkele uurtjes later begon de eerste dag op school. Een koor van engeltjes met lichtjes zong liedjes over St-Lucia, de heilige waarmee traditioneel de kerstperiode op 13 december wordt ingezet. Dat is de belangrijkste en mooiste periode van het jaar voor de Zweden. We aten en dronken de bijhorende koekjes en drankjes met gember en kaneel.
Daarna begonnen de workshops voor de kinderen en een rondleiding in de school voor de leerkrachten. Enkele opvallende feiten:
- Kinderen van 3 tot 15 jaar kunnen in de school terecht.
- Er is ontzettend veel ruimte.
- Alles is nieuw.
- Er zijn 170 kinderen en 70 volwassenen die er werken. Reken je mee? Dat betekent meer dan 1 leerkracht per 3 kinderen!
- Maaltijden 's middags en alle uitstappen zijn gratis.
- Snoepen is verboden.
- Sportschoenen en gekleurd haar zijn in.
- Er zijn aparte lokalen om te koken, te naaien, te knutselen en voor techniek. Lokalen voor muziek (met een studio), turnen en timmeren zijn in de maak. Ook de speelplaats is ruim!
- Er is heel veel controle op de leerkrachten om te zien of ze hun job wel goed doen.

Ook wij aten op school. Daarna wandelden we langs een kanaal naar de boot. Via een sluizencomplex en een tochtje op het kanaal kwamen we terug in de stad. Daar pikten de ouders de kinderen op of gingen onze kindjes zelfstandig naar huis met de gastkindjes.

Tot morgen, in de wereld van Astrid Lindgren!

1. Lientje:
    28 mei 2015
    een hele zware dag voor jullie! maar als je dit leest geef dan heel veel groetjes van mij en de hele klas! groetjes, lientje :D
  2. Karen:
    Veel plezier!
    Geniet ervan en véél slapen vannacht :) x
  3. Goedele:
    28 mei 2015
    Het ziet er weeral tof uit....geniet ervan
    xx