Het eindproduct van dit project!

28 juni 2015 - Eeklo, België

Hoe kwam het spel tot stand?

In november 2012 nam ik, Els De Busscher, begeleider van Leefschool Het Droomschip in Eeklo, deel aan een contactseminarie voor Comeniusprojecten in Brugge. Daar ontstond het idee om een gezelschapsspel rond de gelijkenissen en de verschillen in de huizen in Europa te maken. Op het contactseminarie waren leerkrachten en directies aanwezig uit gans Europa. Vier dagen lang leerden we wat Comeniusprojecten inhielden en leerden we elkaar en de scholen beter kennen, evenals de interesses die de scholen hadden om een internationaal project uit te werken.

De laatste dag van het seminarie zaten Camilla (Zweden), Sabine (Duitsland), Isabel (Portugal), Tom (België Mol), Mirjam (Nederland), Arzu (Turkije) en ik (België Eeklo) samen rond de tafel. Onze neuzen stonden toen al in dezelfde richting. Die zaterdag werd een erg productieve zaterdag, we werkten de grove lijnen van een 2-jarig plan uit. Toen al wisten we dat onze samenwerking zou uitmonden in een leerrijk gezelschapsspel. De inhoud was ons nog onbekend, want die zou gevormd worden door de resultaten van de acties  die we in onze klassen met de kinderen zouden uitwerken, elk in eigen land.

In het schooljaar 2013-2014 startten we het project op. Per trimester focusten we op één ruimte: achtereenvolgens kwamen de buitenkant van het huis, de slaapkamer, de keuken, de living, de badkamer en de tuin aan bod. Via postboxen, skype, Twinspace, brieven, tekeningen, mascottes, boekjes, foto’s,… leerden we meer over de ruimtes in de verschillende landen.

Op de eerste meeting, in Portugal, maakten we kennis met Stijn, hij zou Mirjam vervangen gedurende het ganse project! Ook zijn neus stond in dezelfde richting.

Het werd een mooie samenwerking, die begon tussen 6 mensen, maar als een kettingreactie uitgroeide tot een samenwerking tussen wel 500 mensen. Bij elke meeting leerden we zoveel nieuwe mensen kennen, soms zagen we die mensen terug op een volgende meeting, soms in hun eigen habitat, kinderen die we leerden kennen in Portugal, zagen we terug als gasten in België, of kinderen die we als gasten in België leerden kennen, zagen we later samen met hun ouders, zussen en broers, terug op een meeting. Kinderen uit onze school die gastgezin waren, maakten op meetings kennis met vrienden van hun gasten,… en ga zo maar door!

Het werd één grote, mooie familie! Allen bewust of minder bewust werkend aan een wereld waarin mensen elkaar beter leren begrijpen om van daaruit echt respect te krijgen voor elkaar!

Een speciaal woord van dank gaat uit naar iedereen die meewerkte aan dit project.

In Leefschool Het Droomschip werd het project door volgende leerlingen gedragen:

Buyens Liza

Van Damme Suus

Van Wassenhove Dixie

Van Waeyenberghe Amber

Stockmans Cobe

Dank ook aan de ouders van deze kinderen die voldoende vertrouwen stelden in het project en hun kind de kans boden om de grenzen te verleggen en het leven in een ander land te proeven. Ook een woord van dank aan de ouders van onze school die zo gastvrij waren om buitenlandse gasten te ontvangen tijdens de meeting in Eeklo en de ouders die meewerkten in de Comeniuswerkgroep.

Dank aan de directies van onze school, Jenny De Potter en Kobie Stockman, om dit project te steunen en een duwtje in de rug te geven elke keer als dit nodig was. Dank ook voor de flexibiliteit en de organisatorische ondersteuning! Dank aan Scholengroep 23 voor de financiële ondersteuning.

Dank aan de projectleiders van de verschillende landen, maar ook aan hun crew op hun scholen. Bij elke meeting werden we hartelijk ontvangen. Een projectleider kan dit niet alleen, daar staat een sterk team achter!

Dank aan Epos en Rijckevelde voor de praktische ondersteuning. Jullie maakten het kluwen van administratieve rompslomp helder en overzichtelijk voor een leerkracht. Jullie slaagden er ook in om de kern van de zaak voor ogen te houden. Jullie stonden open voor de vragen die vanuit een project kunnen ontstaan en zochten mee naar constructieve oplossingen.

Uiteraard ook dank aan Europa om dit project financieel te ondersteunen!

Een speciaal woord van dank ook aan het team van Leefschool Het Droomschip. Dank u om samen te groeien in het project, samen te leren en samen te ervaren! Geleidelijk aan werd dit ONS project, daarvan getuigen de o.a. de schoolfeesten die 2 jaar lang in het teken van Comenius stonden.

Last but not least, dank aan Tim Van Hecke en Nevelland Graphics voor de ondersteuning bij de lay-out  en het drukken van het spel.

De spelregels van 'Knocking on Europe’s door'

Met hoeveel spelers kan je dit spel spelen?

Minimum 2 personen en maximum 6 personen.

Hoe bereid je het spel voor?

Je legt het spelbord open en legt de vraagkaartjes per soort op een stapel op de bijhorende driehoek (bv. keukenkaarten in de keuken, tuinkaarten in de tuin,…). De algemene vragen worden willekeurig door de stapels van de verschillende huiskamers geschud.

Elke speler kiest een pion en zet die in het midden van het spelbord.

Wie begint er?

De jongste speler begint met de dobbelsteen te gooien, verder spelen we in de richting van de klok.

Wat moet je doen als je aan de beurt bent?

Je gooit de dobbelsteen en gaat evenveel stapjes vooruit in een richting naar keuze. De speler rechts van jou neemt het bovenste kaartje van de stapel van één van de aanpalende huisruimtes en vertelt uit welk land de vraag komt (dat toont de vlag op de kaart). Hij stelt je de vraag die op het kaartje staat. Als het antwoord juist is, houd je het kaartje en mag je nog een keer gooien.

Je gaat opnieuw evenveel stapjes vooruit in de richting die je zelf kiest. Nu neemt de speler die 2 plaatsen rechts van jou zit een kaartje van één van de aanpalende huisruimtes en stelt je een vraag. Als het antwoord juist is, houd je het kaartje en mag je nog een keer gooien.

Je gaat opnieuw evenveel stapjes vooruit in de richting die je zelf kiest. Nu neemt de speler die 3 plaatsen rechts van jou zit een kaartje van één van de aanpalende huisruimtes en stelt je een vraag. Is het antwoord juist, dan houd je het kaartje.

Na 3x achtereenvolgens juist te antwoorden, is het sowieso de beurt aan de persoon die links van jou zit om te gooien. Je kan dus maximum 3 juiste antwoorden na elkaar geven.

Als het antwoord fout is, wordt het juiste antwoord gegeven. Het kaartje komt onderaan de stapel terecht en het is de beurt aan de persoon die links van jou zit.

Wat is het doel van het spel?

Het doel is om zo snel mogelijk de 6 vlaggen binnen te halen (Nederland, Portugal, Zweden, Duitsland, Turkije en België).

Drie kaarten van éénzelfde ruimte kan je inruilen voor een vlag naar keuze.

De algemene vragen behoren niet tot één specifieke huisruimte, je kan ze inzetten als joker. Jij kiest zelf voor welke ruimte je ze wil gebruiken.

De ingeruilde kaarten gaan terug naar de kamers waar ze thuishoren, ze komen onderaan de stapels. De ingeruilde jokerkaarten verdeel je over de verschillende ruimtes.